جنگل های سوادکوه
سرزمین من سوادکوه
سوادکوه سرزمین خورشید

جنگل های سوادکوه

جنگل های سوادکوه واقع در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری، یکی از مکان های طبیعی حفاظت شده است که بافت جنگلی و ترکیب روستایی آن جاذبه خاصی به منطقه بخشیده است. اين شهرستان در دامنه شمالي رشته كوههاي البرز مركزي واقع شده است و هرچه از دامنه‌هاي فوق به طرف شمال حرکت کنیم ارتفاع کاسته میشود تا به منطقه هموار و دشتها مي‌رسد.
به گزارش خبرنگار پارس توریسم، اين منطقه در گذشته‌ي دور مركز حكومت اسپهبدان باوندي بود و پادشاهان آنرا ملوك‌الجبال مي‌ناميدند. دلیل حضور شاهزادگان و شاهان در این منطقه، امنیت نظامی آن بود. وجود دشت، کوهستان و جنگل هر یک به تنهایی در ایجاد امنیت نظامی در گذشته بسیار اهمیت داشت و سوادکوه دارای هر سه ویژگی بود و از نظر استراتژیکی اهمیت فوق العاده ای در آن زمان داشت. در حدود سالهاي 570 الي 607 ميلادي در زمان حكومت انوشيروان و خسروپرويز ساساني اسپهبد قارن بر سوادكوه و شهريار كوه حكومت مي‌كرد. قارن نام كوچكترين فرزند اسپهبدي به حكومت آمل ـ لپور ـ پريم (فريم) رسيده بود. مجموع اين نواحي به اميدواره كوه و سوادكوه معروف بوده و در دوره‌ي اسلامي به قارن كوه معروف شد. گفته می شود که در زمان حمله اعراب به ایران، سوادکوه یکی از معدود مناطقی بود که هرگز توسط اعراب فتح نشد و به دلیل نفوذ ناپذیری به آن لقب سیاه کوه دادند.

جنگل سوادکوه که محصور میان کوهستان است به دو بخش تقسیم می شود. قسمتی از آن جنگل طبیعی دست نخورده است که از جاده درون جنگل دور است و برای دسترسی به این نقاط زیبا و روحبخش نیاز به چند ساعت جنگل نوردی حرفه یی است که مناسب گردشگران ماجراجو، ورزشکار یا هنرمندان عکاس است. این قسمت از جنگل به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوا و خاک، دارای پوشش گیاهی متنوع و زندگی جانوری مناسبی است. در این بخش، علاوه بر محققان محیط زیست، گردشگرانی که علاقه مند به دیدن حیوانات در مکان طبیعی شان  هستند در گروه های کوچک می توانند به مقصود خود برسند. همچنین محیط مناسبی برای کمپ های جنگلی در تابستان و بهار است.
این جنگل دارای دریاچه، رودخانه و آبشارهای زیبا، دشت و کوه هاییست که در فصول مختلف سال متغیرند. در نیمه دوم سال اغلب مناطق به دلیل بارندگی و برف و گل و لای حاصل از آن غیر قابل دسترس است ولی در بهار و تابستان می توان با حضور در کنار آبها و میان درختان انبوه، زیر سایه سقف سبز جنگل دمی از هیاهوی شهر و دغدغه های روزانه جدا شد. سکوت مناطق بکر جنگل که جز با صدای باد در میان برگ ها و علف ها یا صدای پرنده ای بر شاخه نشسته، شکسته نمی شود، آرام و الهام بخش است و درمانگر بسیاری از آشفتگی های روحی و روانی. با حضوری چند ساعته در این منطقه، طراوت سبز جنگل، ذهن های شلوغ و روح های افسرده را به نشاط خود آراسته، آرام و منظم میهمانان خود را بدرقه می کند.
بخش دیگری از این منطقه که بیشتر در دسترس گردشگرانی است که به دنبال یک پیک نیک چند ساعتی در دل طبیعت هستند، در ارتفاعات پایین تر و نزدیک به جاده اصلی است که متاسفانه با رعایت نکردن اصول اولیه میهمانی در طبیعت، در بیشتر مواقع مملو از آثار تخریبی و زباله های گردشگرانی است که حرمتی برای این همه زیبایی قایل نیستند. گرچه برخی دوستداران طبیعت با برگزاری مسابقات یا تورهایی با عنوان طبیعت گردی و پاکسازی طبیعت اقدام به تمیز کردن این مناطق از آلودگی های حضور انسان می کنند ولی گاهی چنان آلودگی ایجاد می شود که کاری از دست یک گروه کوچک برنمی آید.
درگاه این جنگل برای حضور گردشگران از شیرگاه است. شیرگاه یکی از چهار شهر استان شهرستان سوادکوه است که ازجنوب به شهرهای زیرآب و پل سفید واز شمال به شهرستان قائم شهر راه دارد. این شهر همچنین از سمت غرب به شهرستان بابل راه دارد. مسیر این منطقه از تهران، جاده فیروز کوه به سمت قائمشهر است.
این شهر به علت اینکه دو رودخانه از میان آن می گذرد پل های زیادی را در خود جای داده است که قدمت یکی از آنها به دوره ساسانی می رسد و چند پل دیگر به دوره صفویه. این پل ها علاوه بر قدمت تاریخی، زیبایی خاصی به این شهر داده اند.

از جاذبه های گردشگری این منطقه برج لاجيم، پل ورسك، سه خط طلا(سه خط راه آهن)، درياچه شورمست، غار اسپهبد خورشيد، پل شاپور، قلعه كنگلو، برج ديوكلي (گنبد سرخ‌آباد)، كوه خرونرو، غار كيجا كچال، قلعه ديو سفيد، دره دراسله، پلهاي شهر پل سفيد و شيرگاه و غار زنگيان و آبشارهای درون جنگل و البته جنگل بکر است.
برای بازدید از جاذبه های این منطقه در قالب سفرهای یک روزه معمولا دریاچه شورمست و جنگل های اطراف آن در یک قالب و آبشار پلنگ دره و حضور در جنگل واقعی در قالبی دیگر تعریف می شوند.

 


کسب درآمد روشهای کسب درآمد از طریق فروتل بازی Pro Evolution Soccer 2013 تبلیغات پیامکی کسب درآمد میزبان مارکت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه, جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,جنگل های سوادکوه,,
ارسال توسط عزیزی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 345
بازدید دیروز : 394
بازدید هفته : 2920
بازدید ماه : 8061
بازدید کل : 50914
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

کسب درآمد میزبان مارکت تبلیغات پیامکی

javahermarket