سرزمین من سوادکوه
سوادکوه سرزمین خورشید

آداب و رسوم سوادکوه

تا چند دهه قبل آداب و رسوم سنتی که از دوران باستان به یادگار مانده بود در سوادکوه رواج داشت اکنون بسیاری از آنها به خاطر رسوخ تفکرات خاص شهر نشینی به فراموشی سپرده شده و نسبت‌های بر جای مانده نیز دچار تغییرات اساسی گردیده‌است.

مردم منطقه سوادکوه مانند دیگر مناطق مازندران آئینهای سنتی و مذهبی ماه مبارک رمضان، عید فطر، قربان و غدیر خم و چشنهای میلاد ائمه به همراه سوگواری خاص ماه محرم و آئین‌های ملی عید نوروز، شب یلدا را بر پا می‌دارند.

از دیگر سنتهای زیبا و نیکوی قدیمی شب نشینی است که توأم با بیان حکایات و اساطیر قدیم می‌باشد. در این دور هم نشینی‌ها تنقلات و شیرینی‌های سنتی مانند پشت زیک، ماکلمه و نان کتی نیز تهیه و استفاده می‌شود و تا میهمان قندان را بر نگرداند، میزبان دادن چای را قطع نمی‌کند.

باورهای خرافی مثل زوزه شغال، بانگ مرغ، دیدن زن در شروع مسافرت بر سر راه و . . . نیز وجود داشت و اکنون نیز بندرت دیده می‌شود. در آئین سنتی ۲۶ عید ماه که هر ساله در پایان ماه تیر برگزار می‌شود اهالی بیاد در گذشتگان و نیاکان خود در کنار مزار آنها به مرثیه خوانی، پذیرای و برپائی ورزشهای سنتی اهتمام می‌ورزند. از رسوم جالب دیگر منطقه، مراسم پنو می‌باشد که خاص دامداران و دامپروران بوده و بیشتر در زمان انتقال دامها به نواحی ییلاقی و ارتفاعات اجرا می‌شود.

مراسم نوروز خوانی در ماه پایانی زمستان و در آستانه عید نوروز شبانان و چوپانان مناطق ییلاقی شب هنگام با کوبیدن درب منازل آغاز بهار و پایان زمستان را بشارت می‌دهند. علاوه برآن با تکان دادن زنگوله و ایجاد سر و صدا وارد روستاها می‌شوند و با آهنگ و آوئی ویژه شعر می‌خوانند و از صاحب خانه مژدگانی طلب می‌کنند. زنان کدبانو مژدگانی دادن را نیک پنداشته و از شگون‌های خوب می‌دانند. در برخی از اوقات نوروزی خوان یک کیسه کوچک را به سر یک طناب کوتاه می‌بندند و آن را به داخل منازل انداخته و صاحب خانه پس از پرکردن کیسه از پول یا شیرینی، تخم مرغ، قند، چای و آن را به نوروزی خوان برمی گرداند.


کسب درآمد روشهای کسب درآمد از طریق فروتل بازی Pro Evolution Soccer 2013 تبلیغات پیامکی کسب درآمد میزبان مارکت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 28 بهمن 1391برچسب:آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه, آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,آداب و رسوم سوادکوه,,
ارسال توسط عزیزی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 186
بازدید دیروز : 394
بازدید هفته : 2761
بازدید ماه : 7902
بازدید کل : 50755
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

کسب درآمد میزبان مارکت تبلیغات پیامکی

javahermarket